sunnuntai 26. helmikuuta 2017

KTO Kirjaessee Tamara Vedentcova


Kirjaessee

Minä valitsin kirja Ryhmis: ryhmäperhepäivähoito tänään, Tarja Väisänen (2007).

Olen työssäoppimisessa ryhmäperhepäiväkodissa, siis, varmasti tässä on paljon hyödyllistä tietoa minulle.

Aikaisemin minä en tiennyt mitä tarkoittaa ryhmis? Kirjassa minä löysin vastauksen.

Ryhmis (eli ryhmäperhepäivähoito) on pienen lapsen hoitoa ja kasvatusta, jota järjestetään hoitajan omassa kodissa. Perhepäivähoito voi olla joko kunnan tai yksityisen hoitajan järjestämää. Perhepäivähoitoryhmään voi kuulua enintään neljä kokopäiväistä ja yksi osa-päiväinen, esiopetusikäinen lapsi, mukaan luettuna hoitajan omat alle kouluikäiset lapset.

Mitä ryhmis tarjoaa? Ryhmis tarjoaa luonnolliset puitteet lapsen kasvulle ja kehitykselle. Lisäksi siihen sisältyy ohjattua toimintaa (askartelua, kirjojen lukemista, musisointia, pieniä oppituokioita, retkiä jne.) sekä leikkiä ja työtehtäviä, joihin lapsi voi kotiympäristössä osallistua

Lisäksi kirjassa annetaan vinkkejä toiminnan suunnitteluun, käsitellään ryhmäperhepäivähoitoa hoitomuotona ja siihen liittyviä säädöksiä sekä hoidon laatua.

Kirjassa on 5 lukua: ryhmäperhepäivänhoito päivähoidon muotona; varhaiskasvatuksen laatu; ryhmäperhepäivähoito tutkimuskohteena; ryhmistoiminnan tulevaisuus; liitteet.

Ensimmäisessä luvussa sanotaan vähän perhepäivähoidon historiasta ja muodosta.

Suomessa perhepäivähoito mainittiin asiakirjoissa ensimmäisen kerran v. 1951.

Tuolloin ehdotettiin perhepäivähoitoa lastensuojelulain piiriin ja viranomaisten valvontaan. Lastensuojelulakiin tehtiin muutos kuitenkin vasta 1968, jolloin perhepäivähoito rinnastettiin kasvattilapsen hoitoon ja siihen liittyviin säädöksiin.

Vuonna 1964 MLL kartoitti päivähoidon tilannetta ja silloin joka kymmenes lapsi hoidettiin perheissä. Ensimmäinen kunnallinen perhepäivähoito aloitti toimintansa v. 1966.



1970-luvun aikana perhepäivähoidosta tehtiin valvonnanalaista ja perustettiin perhepäivähoidon ohjaajan vakanssit. Ohjauksen lisääminen lisäsi myös vanhempien myönteistä asennetta perhepäivähoitoon. Parhaimmillaan perhepäivähoito oli kodinomaista, lapsen yksilöllisiä tarpeita kunnioittava ja joustava hoitomuoto. Nämä samat piirteet ovat perhepäivähoidon vahvuuksia myös nykyään.

Vuoden 1973 päivähoidon lain myötä perhepäivähoidon asema vakiintui ja selkiintyi. Perhepäivähoidosta tuli tasavertainen hoitomuoto päiväkotihoidon kanssa.

Perhepäivähoidon muodot:

1. Hoitajan kotona tapahtuva hoito. Tämä muoto on tavallisin. 

2.  Kolmiperhepäivähoito. Hoitorenkaan muodostaa 2- 4 perhettä. Hoitoryhmään             voi kuulua enintään neljä alle kouluikäistä lasta ja yksi osapäiväinen esikoulu-            tai kouluikäinen lapsi. Perhepäivähoitaja, joka on kunnan palkkaama, hoitaa             sovittuna aikoina eri kodeissa samaa lapsiryhmää.            

3. Muu lapsen kotona tapahtuva hoito. Yhden perheen lapsia hoidetaan heidän             omassa kodissaan. Hoidettavia lapsia on vähintään kolme alle kouluikäistä.

 4. Ryhmäperhepäivähoito

Toisessa luvussa voi saada tietoja varhaiskasvatuksen laadusta.

Varhaiskasvatuksen laadun määrittelyn pohjana ovat lait ja asetukset, jotka yhteiskunta on luonut. Niiden avulla päivähoidolle on asetettu lähtötaso ja minimivaatimukset. Keskeisimpiä laadukasta päivähoitoa koskevia lakeja ja asetuksia ovat muun muassa laki ja asetus lasten päivähoidosta, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä asetus sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusehdoista.

Viimeisenä luvalla sanotaan ryhmistoiminnan tulevaisuudesta.

Viime vuosien aikana on perustettu runsaasti ryhmäperhepäiväkoteja, vaikka ne herättivät etenkin alkuaikoina paljon keskustelua sekä puolesta että vastaan. Erilaisten yhdistelmäryhmisten määrä luultavasti lisääntyy lähivuosien aikana. Joissakin kunnissa päivähoito on siirtynyt sosiaalitoimen hallintokunnasta koulutoimen hallintokuntaan. Ajan myötä selviää miten tämä muutos vaikuttaa perhepäivä- ja ryhmäperhepäivähoidon järjestämiseen ja kehittämiseen. Nähtäväksi jää, muodostuuko kun- nallisen päivähoitojärjestelmän rinnalle joustava ja laadukas yksityinen palvelujärjestelmä.

Kirjassa on tärkeitä tietoja oppimis- eli toiminta ympäristöstä, perushoidosta, aikuisen ja lapsen välinen vuorovaikutuksesta, lasten keskinäinen vuorovaikutuksesta ja leikistä, kehityksellisesti sopiva toiminnasta, toiminnan suunnittelusta ja arviointista.

Kirjan lopussa on hyödyllisiä liitteitä, esimerkiksi, kuukausi-, viikko- ja päiväsuunnitelma.

Tämä kirja on tarkoitettu ryhmäperhepäivähoidon työntekijöille ja vastuuhenkilöille, kaikille päivähoidon työntekijöille päivähoidon oppilaitosten opiskelijoille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti