Lapsen kehitys 0-3vuotta
Monica Rödstam
Monica on ruotsalainen lapsipsykologi. Hänellä on paljon
kokemusta lastenneuvola toiminnasta sekä lapsi- ja nuorisopsykiatrista.
Kirjassa kerrottiin hyvin 0−3-vuotiaan fyysisestä ja henkisestä kehityksestä.
Kirjassa käytiin läpi psykososiaaliset vaiheet Mahlerin objekti-suhdeteorian
mukaan.
Lapsen kehitys alkaa heti syntymään jälkeen, ja lapsi alkaa
ymmärtää ympäristön ja oman itsensä. Lapsi alkaa kuulemaan ääniä jo 6−7:nnestä
raskauskuukaudesta asti ja erottaa äidin äänen muista äänistä. Vastasyntynyt
lapsi näkee n. 20 senttimetrin etäisyydelle joka vastaa äidin kasvojen
etäisyyttä imetyksen aikana ja lapsi kohdistaa katseensa äidin kasvoihin.
Lapsi pääsee suun avulla yhteyteen ympäristön kanssa ja saa
tiedon rytmistä, sijainnista, jännityksestä ja lämpötilasta. Lapset myös
oppivat pikkuhiljaa imemisvoimakkuuden, eli valitsevat mistä he tykkäät ja
mistä ei. Yleensä, kun lapsella fyysinen ja henkinen kehitys etenevät, samalla
kehittyy myös heidän sosiaalinen kehitys.
Eriytymisvaihe eli differentaatio alkaa n. 4 kuukauden
iässä ja yleensä loppuu n. 10 kuukauden iässä. Lapset alkavat tässä vaiheessa
ottaa etäisyyttä äitistään ja rupeavat tutkimaan enemmän häntä ja ympäristössä
tapahtuvia asioita, myös lapset ovat enemmän valveilla ja eivät nukahtele niin
usein. "Lapset yrittävät kartoittaa ympäristöään etupäässä katselemalla
tarkasti, mutta myös kuuntelemalla". Heidän katseensa muuttuu
virkeämmäksi, Itsepintaisemmaksi ja määrätietoisemmaksi.
Lapset alkavat reakoimaan äidin poissaolosta esimerkiksi
itkemällä ja levottomuudella. Lapset myös sitovat "tunnesiteitä"
muihin ihmisiin ja esineisiin kuin äitiin. Heillä alkaa myös tulla käsitys
hyvästä ja pahasta.
Harjoitteluvaihe on n. 7−16 kuukauden iässä ja siinä
motoriikka kehittyy tosi hyvin ja antaa uuden käsityksen kehosta ja lapsen
käsitteet ja kieli. Lapsilla alkaa löytyä myös "Rakkaussuhteita
ympäristöön" ja "löytämisen ja toiminnan ilo" eli lapsilla on
iloinen ja rakastava asenne ympäristöön ja se vaikuttaa lapsen mielentilaan
positiivisella tavalla ja lapset hakevat turvallisuutta hoitajiltaan. Lapsella
alkaa tämän vaiheen aikana kohota itsetunto ja lisääntyä itsenäisyyttä.
Leikeissä esiintyy
enemmän harjoitteluleikkejä ja leikit ovat motorisia ja ne sisältävät monia
aktiivisia vaiheita. "niihin liittyy siirtymistä, heittämistä, pyörittelyä,
kolkuttelua, kokoamista, keräämistä ja esimerkiksi esineiden siirtelyä".
Lapsella herää mielenkiinto leikkiä muiden kanssa ja kehittää leikkiä
kavereiden kanssa ja auttaa toista.
Lähentymisvaihe on n.16−30 kuukauden iässä ja lapset
alkavat käsittää itsensä riippumattomina ja erilisinä yksilöinä. Lapset
kykenevät ajattelemaan todellisuutta ja laajentamaan käsitystä uusiin
sisältöihin ja yhteyksiin. Lapsilla alkaa kehittyy kommunikaatiokyky ja
sanavarasto alkaa kasvaa ja lapsi yhdistelee sanoja virkeiksi ja sitä myötä
lapset tavoittaa ympäristöään. Vaiheen alussa lapset alkavat keksimään keinoja
saadakseen äitiinsä huomion esimerkiksi antaa äidilleen pieniä lahjoja tai
auttavat häntä jossain päivän askareissa. Lapset pyrkivät saada äidin rakkautta
ja tarkkaavaisuutta ja äidin tulee osallistua aktiivisesti lapsen leikkeihin ja
peleihin. Lapsille alkaa tulla "lähentymiskriisi" eli lapset haluavat,
että äiti auttaa häntä, kun ei selviä itsekseen.
Lapsille voi tulla "voimakas abivalenssi" eli se
tarkoittaa, että lapsella tilanne jossa hän ei tiedä mitähän joutuu tekemään.
"Lapset pääsevät käsitykseen siitä, että jos he voivat saada rakkautta, on
parasta samaistua rakkausobjektin käytökseen eli yleensä äitiin, asennoitumistapoihin
ja asenteisiin”
Yksilöitymisvaihe alkaa n.24−30 kuukauden iässä ja kestää
loppu elämän eli lapsi kehittää koko ajan lisää "omaa ”minäänsä" ja
käsitystä ympäristöstään.
Kirja oli todella mielenkiintoinen, vaikka olikin teoriaa
vain, kirjan lukemisessa minulla meni muutama päivä ja kirja herätti paljon
ajatuksia esimerkiksi vastasyntyneen kehityksestä, että miten nopeasti se
kehittyy ja mitä pitäisi ottaa huomioon, jos olisi äiti. Valitsin kirjan sen
takia, kun halusin tietää erityisesti tämän ikävaiheen kehityksen. Tulen työskentelemään
paljon pikkuisten lapsien kanssa.
Suosittelen kaikille, ketkä työskentelee pikkuisten lapsien kanssa
lukemaan tämän kirjan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti