Kirjailija: Soili Poijula
Kirjan nimi: Lapsi ja kriisi
Kustantaja: Kirjapaja Helsinki
Ilmestymisvuosi: 2007
Tämä kirja kertoo todella tärkeitä aiheista, mitä voi
tapahtua lapsen kanssa, kun heillä on stressi, kriisi, trauma ja muita vaikeita
tilanteita. Kirjassa on 3 isoa lukua: 1. Stressi, kriisi, trauma, suru ja
itsetuhoisuus, 2. Auttaminen ja hoito sekä 3. Kriisitilanteita.
Kirjassa käsitellään lapsen elämänhalu ja toivo. Ne
vahvistuvat lämpimässä arjen vuorovaikutuksessa läheisten aikuisten kanssa. Äkilliset
järkyttävät elämän tapahtumat ja menetykset vaikuttavat ihmiseen syvästi iästä
riippumatta. Lapset tarvitsevat apua ymmärtämiseksi jotka suojaavat häntä
pitkäkestoisilta, elämää rajoittavilta traumaattisilta vaikutuksilta. Erilaiset
kriisit ovat osa kymmenientuhansien lasten arkea. Lapsilla on muita ikäryhmiä
suurempi riski joutua myös vakavan trauman uhriksi. Lähes kaikki traumalle
altistuneet kokevat jonkinasteisia reaktioita, mutta suurin osa toipuu
luonnollisesti. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä tärkeämpi on lapsen
arjessa mukana olevien lähi-ihmisten rooli.
Lapset eivät unohda järkyttäviä kokemuksia sillä, että
niistä ei puhuta. Asian puheeksi ottaminen on aina aikuisen vastuulla.
Kieltäminen ja välttely voivat toimia lyhytaikaisina selviytymiskeinoina, mutta
pitempään jatkuvina ne voivat johtaa ongelmiin.
Tärkeää on puhua lapsen kanssa tapahtuneesta. Olennaista
on, että lapsi ymmärtää tapahtuman olevan totta ja että hänellä on käsitys
tapahtuneesta, sen syistä ja seurauksista. Näin mieli- ja kauhukuville jää
mahdollisimman vähän tilaa, mikä vuorostaan vähentää mahdollisia
syyllisyydentunteita. Kaikkia ikäviä yksityiskohtia ei kuitenkaan tarvitse
kertoa. Kuuntele keskeyttämättä, mitä lapsi kertoo ajatuksistaan ja
tunteistaan. Korjaa vasta sen jälkeen lapsen mahdolliset väärinkäsitykset
tapahtuneesta. Jos lapsi ei löydä sanoja kuvaamaan tunteitaan, auta häntä
löytämään ne. Surun hetkiä tulee varsinkin hiljaisina hetkinä,
esimerkiksi iltaisin. Rohkaise lasta ilmaisemaan tunteitaan esimerkiksi leikkimällä
tai piirtämällä. Ei tarvitse peittää liikaa omia tunteitasi. Pitää antaa
lapselle aikaa ymmärtää. Tue lapsen turvallisuuden tunnetta ylläpitämällä
arkirutiineja.
Pitää käydä lapsen kanssa asiaa läpi: 1) kysy, mitä lapsi
tietää, mitä ajattelee asiasta, ja mitä juuri hän näki/kuuli/koki, 2) kerro
mitä itse tiedät, 3) selvitä väärinkäsitykset. Ole avoin lapsen kysymyksille: juttele
kun hän sitä haluaa, mutta älä odota juttutuokioista pitkiä, auta lasta
selviytymään. On välttämätöntä varmistaa tilaa vaihtelevalle tunneilmaisulle ja
sille, että tunneilmaisu välillä näyttää katoavan kokonaan. Auta lapsi
selviytymään syyllisyyden, vihan, kuoleman ja muiden odottamattomien
reaktioiden tunteista. Näytä omat tunteenne ja kerro heille, että luotat heidän
selviytymisestään huolimatta heistä.
Lapsi tarvitsee aikaa käsitelläkseen asiaa eri tavoin.
Aikuisen tehtävä on huolehtia lapsen arjen turvallisesta jatkumisesta.
Minusta kirjassa on myös hyviä parantamis menetelmiä: parantavat
kuvat, valokuvaterapia ja elokuvaterapia. Ely Ramanin keksi OH-kortit,
esimerkiksi kun ihminen valitsee kortin, assosioi ja alkaa reagoida siihen, hän
löytää kortista itsensä ja oman sisäinen tarinansa.Valokuvat toimivat
dokumentteina, tilanteen todistajina ja ne myös lohduttavat. Valokuvan käytöllä
voi olla myönteistä merkitystä, jos valokuva selventää kriisitapahtumaa ja
lisää ymmärrystä siitä. Symbolisten kuvien avulla voidaan puhua omista
vaikeista muistoista menemättä suoraan järkyttävään tapahtumaan.
Interaktiivinen elokuvaterapia tarkoittaa esimerkiksi tietokonepelien
pelaamista. Yksin pelaaminen voi rauhoittaa ja auttaa välttämään trauman tai
menetyksen ajattelemista. Yhteispelit puolestaan voivat toimia sosiaalisen
vuorovaikutuksen muotona.
Tykkäsin kirjasta paljon ja suosittelen tätä kirjaa
jokaiselle, koska se oli tosi mielenkiintoinen ja siitä sai paljon uutta tietoa
lasten ongelmista ja ratkaisusta niihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti