tiistai 26. toukokuuta 2020

HYTO Essee Hanna Härkönen


Arman Pohjantähden alla – Kotihoito
Katsoin Arman Pohjantähden alla sarjasta jakson kotihoito. Jaksossa Arman pääsee seuraamaan viikoksi Helsingin kotihoidossa työskentelevän Heidi Hirvosen arkea. Heidi on työskennellyt kotihoidossa viisi vuotta. Jaksossa tutustutaan siihen, minkälaista on kotihoidon työ, mitä lähihoitaja tekee ja mitä lähihoitajien työ merkitsee niille ihmisille, joiden elämä on hoitajien työstä riippuvaista.
Kotihoidon tehtävä on tukea ikääntyneitä, pitkäaikaissairaita, vammaisia ja erityistä tukea tarvitsevien ihmisten toimintakykyä ja elämän hallintaa niin, että he voivat turvallisesti asua kotona. Kotihoidossa työskentelee pääasiallisesti lähihoitajia ja sairaanhoitajia. Suomessa on noin 70 000 säännöllisen kotihoidon asiakasta, joista osa asuu omassa kodissaan ja osa palvelutalossa.
Arman lähtee Heidin kanssa iltakäynneille, he ottavat mukaan mm. asukkaille menevät lääkkeet. Iltakäynti listalla on kolmetoista nimeä. Heidi kertoo, että aamuvuoro ja iltavuoro eroaa toisistaan mm. niin että aamuvuorossa on enemmän sairaanhoidollisia tehtäviä ja asiakkaiden suihkussa käytöt hoidetaan aamuvuorossa. Ilta- ja viikonloppuvuorot ovat päivystyksellisempää, eli niissä tehdään kaikki oleellinen.
Kotihoidossa jokaisella hoitajalla on omat vastuuasiakkaat sekä hoitopiirinsä, jota he kiertävät joko autolla, julkisilla tai kävellen. Heidi tuo esille sen kuinka tärkeää on, että hoitajat tuntevat asiakkaat koska siten he pystyvät arvioimaan onko vointi asiakkaalle tyypillistä vai ei. Sijaisten voi olla hankala kertoa käyttäytyykö asiakas normaalisti ja onko käytös tavallista asiakkaalle, koska asiakas ei ole niin tuttu heille.
Arman pohtii asiakkaan itsemääräämisoikeutta, esim.  jos asiakas ei halua käydä suihkussa. Heidi kertoo, että on nähnyt tapauksia, jossa asiakas on voinut olla käymättä suihkussa parikin vuotta, koska asiakasta ei voi pakottaa suihkuun, mikäli hän ei itse halua.
Jaksossa tulee esille, että muistisairaille ei välttämättä ole ollenkaan nälän tunnetta, joten tärkeää että hoitajat tekevät heille ruokaa ja huolehtivat että asiakas saa syötyä. Yleensä muistisairas ihminen pystyy toimimaan rutiininomaisesti. Esim. jos ihminen on aina laittanut kahvin tippumaan aamuisin, hoitajat pyrkivät toimimaan niin että asiakas saa laittaa kahvin niin kauan kuin se häneltä onnistuu, koska jos hoitajat tekevät asiat asiakkaan puolesta voi taito unohtua nopeasti.
Erityisesti kiinnitin huomiota siihen, miten asiakkaat tykkäsivät kun Arman oli kiinnostunut heidän elämästään ja he pääsivät kertomaan tekemisistään ja saavutuksistaan.
Arman ja Heidi käyvät Mauri nimisen asiakkaan luona, kellä on käytössään virtuaali-/ etähoito. Sen kautta Mauri saa suoran yhteyden hoitajaan.  He pohtivat miten teknologia kehittyy tulevaisuudessa ja sitä että laitteet eivät kuitenkaan korvaa oikeaa hoitajaa.
Jaksossa tulee esille hoitajan työn ajan vähäisyys sillä taukoja ei ole ehditty pitämään kolmen ja puolentunnin aikana.  Hoitajat eivät kuitenkaan halua näyttää kiirettä asiakkaille koska syy ei ole asiakkaiden eikä hoitajien.
Viiden vuoden aikana minkä Heidi on kotihoidossa työskennellyt, on asiakas määrä kasvanut huimasti.  Työssä joudutaan koko ajan keksimään ja kehittämään lisää, miten asiakkaan kotona asumista saataisi tuettua.  He pohtivat myös sitä missä menee raja, kuinka pitkään asiakasta voi pitää kotona, kun pyritään kuitenkin siihen, että asiakasta hoidetaan mahdollisimman pitkään kotona.  Arman tiedustelee mistä asiakkaiden edestakaisin ”pompottelu” kodin ja sairaalan välillä johtuu, mihin Heidi kertoo, että syynä voi olla se, että asiakas tulee kotihoidon piiriin sillä tiedolla että olisi parempi kuntoinen mitä hän oikeasti on.
Jaksossa usea hoitaja kertoo, että toivoisi että työntekijöitä olisi enemmän ja näin myös aikaa olisi enemmän. Kotihoidossa surullisinta on asiakkaiden yksinäisyys koska hoitajat voivat olla ainut kontakti ulkomaailmaan. Pelkkä ulkona käynti voi olla asiakkaille iso asia ja tuoda paljon iloa.
Mielestäni jakso oli kiinnostava ja toi esiin paljon tärkeitä asioita mitä ei välttämättä muuten tulisi ajatelleeksi.  Koen tärkeäksi asiaksi sen, että hoitajilla olisi enemmän aikaa ja näin ollen edistäisi asiakkaidenkin hyvinvointia.

1 kommentti:

  1. Olisi mielenkiintoista nähdä tuo jakso myös. Meillä on etsinnässä yritys joka tarjoaa vanhuksen kotihoitoa. Meidän mummolle olisi aika semmoinen palvelu hankkia. On nimittäin tullut jo hieman vaikeuksia selvitä arjesta yksin. https://akson.fi/palvelut/kotihoito-ja-hoivapalvelut/

    VastaaPoista