sunnuntai 21. tammikuuta 2018

HOHU Essee Anneli Salin


Kirjan nimi: Lauri, poikani Lauri – Autistisen lapsen suljettu maailma

Kirjoittaja: Kyllikki Kerola

Kustantaja: Kirjapaja 1987

 

Kirjan on kirjoittanut Lauri-pojan oma äiti Kyllikki Kerola, kiertävä erityisopettaja. Kirja on omistettu Laurin mummolle ja vaarille, joista tuli Kyllikin ja miehensä Heikin kädenjatko Laurin viimeisenä elinvuotena Lahdessa. Tämän kirjan kertomuksen avulla hän halusi tuoda ihmisten, päättäjien, virkamiehien ja koko yhteiskunnan tietoisuuteen mitä on olla autistisen pojan äiti ja perhe.  Tuohon aikaan autismista ei tiedetty juuri mitään, ja vertaistukea oli niukasti tarjolla. Vaikka vammaispalvelulaki koski myös autisteja, niin kuitenkaan he eivät saaneet samanlaista palvelua kuin vammaiset, esim. koulutuksen suhteen. Minkäänlaista autistien lasten keskusta ei ollut olemassakaan, ja luennoitsijatkin tulivat yleensä ulkomailta. Hyvin usein Kyllikki Kerola perheineen koki jääneensä täysin yksin poikansa ongelmien kanssa.

Kirja oli niin mielenkiintoinen ja puhutteleva, että sitä ei meinannut malttaa jättää käsistään.

Laurin syntymä ja oireet

Lauri-vauva syntyi terveen näköisenä pulskeana poikana 1973 Joensuun keskussairaalassa. Hoitajat kiirehtivät tuomaan Laurin äidilleen ruokittavaksi ensimmäisenä kaikkien vauvojen joukosta, koska hänen parkunansa oli niin valtava verrattuna muiden vauvojen itkuun. Äiti myöskin ihmetteli vauvansa korvan yläpuolelta erottuvia sormenpaksuisia kuhmuja, joista lääkärit tuumasivat, että ne häviäisivät jonkin ajan päästä. – Eivät kylläkään hävinneet.

Kotona odottivat isä ja vuoden vanha Elisa, jolle haluttiin saada vauvasta tuleva leikkikaveri. Vauvan   suuriääninen itku jatkui varsinkin iltaisin mutta kuitenkin hän nukkui pitkät rauhalliset yöt.  Äiti huomasi, että myös vauvan imeminen oli heikkoa. Mutta muu kehitys näytti normaalilta; vauva oppi kääntymään alle puolivuotiaana vatsalleen ja pientä hymynkarettakin näkyi kasvoilla.

Kun Lauri oli puolivuotias, hänelle tapahtui eräänä iltapäivänä järkyttävä asia. Äiti kuvailee seuraavasti: ”Pojan tuhahdus herätti huomioni. Nousin häntä katsomaan. Nostin lapsen ylös. Hän oli veltto, hengittämätön. sinertävä, silmät olivat nurin kääntyneinä. Hätäännyin, huusin häntä nimeltä, ravistelin ja taputtelin. Lopulta hän alkoi hengittää”.  

Kun poika sai toisen kohtauksen lähes perään, tuli kiire lähtö taksilla sairaalaan. Siellä vietettiin yö ja sen jälkeen rohdot mukana takaisin kotiin. Siinä vaiheessa ei vielä määrätty mihinkään erikoistutkimuksiin. Äiti kertoo, että jo noilla vaiheilla hän oli ajatellut, että poika ei tuntunut niin tutulta tai omalta kuin tyttärensä. Autistisia piirteitä oli jo havaittavissa mutta niitä ei osattu vielä tunnistaa.

Mitä isommaksi Lauri kasvoi, sitä korkeammalle piti suunnitella tavarakaapit. 1 ½ - vuotiaana hän oppi kävelemään.   Kaapit piti teetättää puusepällä lukkojen kera, jottei poika osaisi niitä availla. Hän hamusi käteensä kaiken liikenevän, heitti niitä pitkin lattioita, jyrsi vaatteita, ja repi papereista huiskuja. Hän sipsutteli ympyrää ja huiskutteli itseään paperin paloilla tai sanomalehdillä. Hän ei ollut kiinnostunut leluista, vain papereista ja vaatekappaleista, jäi tuijottamaan pieniä yksityiskohtia pitkiksi aikaa ja ropsutteli lattiaa tai seinää. Se mikä hermostutti koko perhettä, oli loputon ovenkahvojen rämpyttäminen ja niissä roikkuminen. Kaikkiin ovenkahvoihin piti sitoa nallet. Kaiken kruunasi loppumaton huuto ja meteli, joka lakkasi siksi aikaa kun lausuttiin joku loru tai laulu. Puhe ei kehittynyt ollenkaan, vain joitakin äännähdyksiä ja mölähtelyä.

Keittiöelämä oli luku sinänsä. Laurista tuli mestari nappaamaan herkkuja joka astiasta ennen jäähtymistä ja siinä samalla saattoi astioita mennä rikki. Ruokapöydässä puolet pöydästä piti antaa pojalle ja pöydän loppuosassa kyyhötti muu perhe. Poikaa piti syöttää mutta hän onnistui käsillään sorkkimaan ruokaa ja sotkemaan puolet pöydästä. Koko ruokailutapahtumaa seurasi loputon huuto ja melu. Erään kerran kun äiti oli kääntänyt selkänsä sekunniksi, poika oli pompannut istumaan soppalautasensa päälle. Jossain vaiheessa perheen isä teetätti portin, jonka takana poika odotteli keittiöön pääsyä, koska kattamisesta ym. ei meinannut tulla mitään. Suuren vaivannäön ja opetuksen jälkeen poika oppi 5-6 -vuotiaana itse lusikoimaan ruokaa suuhunsa mikä oli suuri edistysaskel ja helpotus koko perheelle.

Kohtaukset ja vuosien sairaala- ja laitoskierteet

Laurin ensimmäisen kohtauksen jälkeen vauvana äidin ja isän sydämeen astui alituinen pelko. Poika nukkui vanhempiensa välissä öisin ja heidän vaatteensa olivat kädenulottuvilla äkkilähtöä varten. Vanhemmat halusivat erikoislääkärin juttusille ja niinpä ensimmäinen reissu Ilomantsista Helsingin Lastenklinikalle toteutui. Ensin vaikutti siltä, että mitään erikoista ei pojasta löydy mutta sitten kun kohtaukset alkoivat tulla tunnin välein, niin myös tutkimuksia alettiin tehdä. Selvisi, että EEG, aivosähkökäyrä oli täysin sekava. Muitakin kokeita tehtiin ja siitä alkoi murrosikään asti määrätyt lääkehoidot. Ensimmäinen Helsingin sairaalareissu kesti kokonaisen kuukauden. Sen jälkeen muutamia reissuja tuli lisää, ja tiivis kirjeenvaihto tohtori Donnerin kanssa, joka oli vastuussa Laurin epilepsia lääkityksestä.

Kun uudet epilepsia kohtaukset tulivat, alkoi säännöllinen reissaaminen sadan kilometrin päähän olevaan Joensuun keskussairaalaan. Se oli raskasta aikaa vanhemmille koska molemmat kävivät myös töissä, ja äiti joutui usein anomaan palkatonta virkavapaata. Oli myös periodi, jossa äiti joutui päivittäin koulutyönsä jälkeen ajamaan tuon sadan kilometrin matkan sairaalaan ja viettämään siellä illat poikansa sängyn äärellä. Tilannetta helpotti se, että isovanhemmat tulivat hoitamaan Elisaa ja perheessä oli myös säännöllisesti kodinhoitoapulaisia.

Myös Kuopion Yliopistollisen Keskussairaalan Lastenpsykiatrinen osasto tuli tutuksi. Siellä Lauri vietti useamman viikon kun häntä tutkittiin ja testailtiin. Psykologi selvitti, että muun muassa pojan kognitiivinen kehitys oli jäänyt alle 1-vuotiaan tasolle, jonka seurauksena esim. ihmissuhteiden muodostaminen oli lähes mahdotonta. Parasta vuorovaikutusta pojan kanssa sai ihoaistimusten avulla.

Laurin pääsi neljävuotiaana kehitysvammahuollon piiriin. Paikkakunnalle oli tullut kehitysvammaisten avohuoltotyöntekijä. Hänen mukanaan Laurin elämään astui myös kehitysvammapiirin keskuslaitoksen sosiaalihoitaja, psykologi sekä harjaantumiskoulun opettaja. Heidän kauttaan Lauri pääsi Honkalammen keskuslaitokseen tutkimusjaksolle. Mutta tuokin aika koitui vanhemmille lähinnä pettymykseksi; tuli tunne, että ammatti-ihmiset lähinnä syyllistivät vanhempia lapsen autismista. Siihen äiti yritti vitsailla, että ”helpompihan se toki olisi korjata meidän kieroutuneita suhtautumistapojamme kuin synnynnäistä aivovauriota, vai mitä. Että hyvä vain, jos tämä meistä johtuisi”.

Laurin koulu

Honkalammen ansiota kuitenkin oli, että äiti alkoi suunnitella laurinkoulua. Uusi vauva teki tuloaan ja edessä vuosi kotonaoloaikaa. Äiti halusi nähdä voiko Lauriin opetuksellisesti vaikuttaa, jos vuoden ajan jatkuvasti toistetaan samaa asiaa. Honkalammen työntekijöitä tuli avuksi koulun suunnittelussa. Ohjelmassa oli kuvakirjojen katselua, palikoilla harjoittelemista, pallon heittelyä, piirtämistä ja muovailua. Koulua pidettiin arkena ja pyhänä. Pienen pientä edistystä tapahtui joissakin asioissa paitsi piirtäminen ja muovailu ei onnistunut. Laulut ja lorut takasivat sen, että poika jaksoi paremmin. – Ne olivatkin ainoita hetkiä, jolloin hänen silmänsä kirkastuivat ja synnyttivät katsekontaktin.

Äiti lanseerasi laurinkoulun sitten aviomiehelleen ja kodinhoitaja Saaralle, koska hänen synnytyksensä aika lähestyi. Synnytyksen jälkeen laurinkoulu vielä jatkui äidin toimesta.

Kipeä ratkaisu

Uuden terveen Sampo-vauvan ilmestyessä perheeseen 1978 työmäärä tietysti kasvoi. Silloin viisivuotiasta Lauria piti edelleenkin hoitaa kuin pikkulasta: vaippojen vaihto, pukeminen, riisuminen, pöntöllä istuttaminen, pyllyn peseminen, ulkoiluttaminen, syömisen vahtiminen, lääkitseminen, hampaiden pesu, leikittäminen, ainainen vahtiminen jne. jne.

Tämä vielä jaksettiin mutta ”meluisuus ja levoton ryntäily sinne tänne sekä alituinen huiskujen etsiminen tekivät Laurin kanssa elämisen rasittavaksi. Melua hän aiheutti kaikkien mahdollisten esineitten kopsuttelulla lattiaan tai seinään tai milloin mihinkin. Ovenkahvojen rämpytyksellä hän sai syntymään kuin minkäkin koneen jyrinän. Ja ehkä pahinta kuultavaa oli meteli, jonka hän sai syntymään omalla suullaan. Yksitoikkoinen kimeä kiljunta, jota jatkui ja jatkui ja jatkui”.

Äiti ja isä ymmärsivät, että kahden muun lapsen takia Lauria ei voi pitää enää kotona. Toiset lapset tarvitsivat myöskin tasapuolisesti heidän aikaansa ja tasapainoisen kasvuympäristön. Sisaretkaan eivät saaneet kontaktia veljeensä.

Sylvia-koti

Honkalammen sosiaalityöntekijän kautta vanhemmat saivat tietää Lahdessa toimivasta Sylvia-kodista, joka oli erikoistunut autististen lasten hoitoon. Tilannetta siivitti myös se, että Kyllikin vanhemmat asuivat Lahdessa, ja voisivat näin olla heidän kätensä jatke siellä päässä.

Lauri hyväksyttiin Sylvia-kotiin koeajalle esikoululaiseksi. Jos edistystä tapahtuisi, hänestä tulisi koululainen. Tammikuussa 1980 hän aloitti asumisensa Sylviassa. Hän oppi siellä rutiineja, kuten ruokajonoon asettumisen ja potalla istumisen. Lomien aikana hän pääsi kotiin. Kesällä oli jälleen hoitojakso Kuopion sairaalassa. Tuona kesänä perhe matkusti myös lomalle Rovaniemelle ”Ukin pappilaan”. Loma oli kaikin puolin onnistunut isovanhempien ja serkkujen parissa. Paljon leikittiin, askarreltiin, laulettiin, tehtiin pojalle mieluisia käsi kädessä metsäkävelyjä yms.

Kesän jälkeen äiti saatteli Laurin takaisin Sylvia-kotiin. Junan ikkunasta hän huiskautti Laurille, joka piti ukkia ja mummoa kädestä. Vähänpä hän pystyi aavistamaan, että se oli viimeinen kerta kun hän näkee rakkaan poikansa elossa.

Kotona odotti isot urakat, koska muutto uuteen asuntoon oli edessä. Se oli valmistettu ja remontoitu Laurin erityistarpeita silmällä pitäen, ja tarkoitus oli saada Lauri jouluksi uuteen kotiin. Kesken kaiken arkisen puuhastelun ja työnteon tuli Sylvia-kodista puhelinsoitto.

Kuolema

Puhelimen päässä kerrottiin, että Lauri oli menehtynyt epileptiseen kohtaukseen. Kohtaukseen aamuyön hiljaisena hetkenä jolloin kukaan ei ollut näkemässä sitä.  Uutinen oli murskaava. 8-vuotiaan pojan elämä oli päättynyt.

Hautajaisjärjestelyt alkoivat.  Viimeisen kerran vanhemmat saivat nähdä lapsensa Päijät-Hämeen Keskussairaalan kellarin kappelissa, jossa pieni ruumis makasi arkussaan – kasvot jääkylminä ja kivikovina. Ruumisarkku lähetettiin tavarajunalla Rovaniemelle, jossa poika haudattiin. Ystävät, sukulaiset ja tuttavat olivat kaiken surun keskellä suurena henkisenä tukena ja lohdutuksena.

Äidin tunnelmia: Minä ikävöin Laurin suloisia rutistuksia ja salaperäistä sävähdyttävää hymyä, sopusuhtaista solakkaa vartaloa ja pitkiä sormia. Ikävä oli minun totuuteni, vaikka samalla tunsinkin, että melkein jaksan kävellä suorempana kuin ennen, suuri taakka oli otettu pois harteilta. Laurin elämän ratkaisemattomat ongelmat olivat saaneet ratkaisunsa, lopullisen”. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti