maanantai 13. helmikuuta 2023

HYTO Essee Heli Sormunen

 ARMAN POHJANTÄHDEN ALLA

Katsoin dokumentin Arman: Kotihoito, yksinäinen vanhuus

Katsoin dokumentin kotihoidosta, jossa hoitaja Heidi Hirvonen kertoo eri puolia työstään, vierailee Armanin kanssa asiakkaiden luona. Hän näyttää millaista arki ja työ on kotihoidossa.

Kotihoidossa on paljon asioita, joista pitää huolehtia. Tarkoitus on tukea ikääntyneitä, pitkäaikaissairaita sekä apuatarvitsevia.

Laitospaikkoja on vähennetty ja yhä useampi asiakas kuuluu kotihoidon piiriin. Tavoitteena on hoitaa ihmistä omaan kotiin mahdollisimman pitkään monin eri keinoin. Kotihoito on kuntien vastuulla ja suuria puutteita ja ongelmia tuovat henkilöstöpula, kiire, rahan puute sekä asiakasmäärien kasvaminen.

Kotihoitoa tekevät lähihoitajat sekä sairaanhoitajat. Muita palveluja, joita asiakas voi saada kotiinsa ovat ruokapalvelu, siivouspalvelu, asiointipalvelu sekä pesupalvelu. Jokaiseen toimintaan on nykyisin eri henkilö. Ennen asian hoiti yksi ihminen, eikä niin paljon väkeä tarvittu. Pohdinkin, olisiko entisaikojen kodinhoitaja edelleen hyvä ja toimiva ratkaisu hoitohenkilökunnan rinnalle hoitamaan asiakasta? Sama tuttu ihminen hoitaisi monta asiaa ja olisi juttelukaverina asiakkaalle, eikä henkilöt vaihtuisi koko ajan. Lääkinnälliset ja hoidolliset toimenpiteet hoitaisi toki edelleen pätevä lähi- tai sairaanhoitaja.

Hoitajilla on kotihoidossa laaja kirjo erilaisia työtehtäviä. Siihen kuuluvat mm. lääkkeiden jakaminen, ruoan antaminen asiakkaalle tarpeen mukaan, kuntouttaminen, asiakkaan aktivointi toimimaan ja liikkumaan, haavahoito, mahdollisesti peseminen, asiakkaan siirtäminen, huolehtiminen asiakkaan syömisestä ja toimintakyvystä. Seurata hänen vointiaan, onko tilassa tai voinnissa tapahtunut muutoksia. Hoitaja on velvollinen ilmoittamaan asiasta eteenpäin ja järjestämään jatkohoitoa tarpeen vaatiessa.

Dokumentista käy ilmi, että hoitaja pitää erityisen tärkeänä, että tuntee asiakkaan hyvin. On hyvä tietää, mikä on hänelle ominaista. Myös tämän vuoksi saman hoitajan pysyvyys on erityisen tärkeää. On molemminpuolinen etu, että hoitaja on tuttu ihminen ja asiakas tuntee olonsa turvallisemmaksi. Hoitaja voi olla hänen ainut ihmiskontakti päiviin tai viikkoihin. Tämänkin vuoksi hoitajan on tärkeää ja vastuullista olla mukana asiakkaan elämässä, olla kiinnostunut mitä hänelle kuuluu.

Mietinkin, onko raha ja säästäminen palveluista tärkeämpää, kuin hyvä asiakashoito ja kunnioittava kanssakäyminen heidän kanssaan? Hyvä työ ja hoito sekä riittävät resurssit tuovat asiakkaille ja työntekijöille paljon iloa ja tyytyväisyyttä ja parantaa ihmisten elämänlaatua. Lisää myös työmotivaatiota.

Missä menee raja hyvää kotihoitoon? On joskus tilanteita, kun asiakasta pallotellaan sairaalan ja kodin välillä. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että sairaalasta annetaan kotihoitoon tieto asiakkaan kunnosta ja pärjäämisestä, joka ei käytännössä pidä paikkaansa. Asiakas voi pärjätä hyvin sairaalaoloissa heidän kriteeriensä mukaisesti, mutta kotiin päästessään hän ei pärjääkään niin kuin on oletettu.

On kuitenkin selvää, että jos asiakas ei enää pärjää omassa kodissaan turvallisesti kaikista avuista huolimatta, on hänen vaikea jatkaa kotihoidossa. Tällöin yksi mahdollisuus asumiseen on laitoshoito.

Lähihoitajan ja sairaanhoitajan pätevyys näkyy heidän työtehtävissään koko ajan. Heillä tulee olla pätevyys työhön mitä tekevät, ammatillista silmää tilanteisiin, sosiaalisuutta ja taitoa tulla erilaisten ihmisten kanssa toimeen. Pitää hallita kokonaiskuva ja osata arvioida tilanne sekä tehdä tarvittavat jatko toimenpiteet. Olla kiinnostunut ihmisistä ja asioista, toimia ihmistä kunnioittavalla tavalla. Auttaa ihmistä puhumalla, olemalla läsnä, olla mukana heidän arjessaan ja antaa apua yksinäisyyden tuomaan pahoinvointiin.

Hoitajat tekevät arvokasta työtä, jota ilman ei yhteiskunta toimisi. Olkaamme ylpeitä ammatistamme ja toteuttakaamme sitä sillä arvokkuudella mikä sille kuuluu. Huolehtikaamme ja pitäkäämme huolta läheisistämme, kukaan ei saisi jäädä yksin.

Minulle tuli dokumentista sellainen ajatus, että meillä alkaa olla todella paljon kotihoidon tarvitsijoita, kun suuret ikäluokat tulevat iäkkäiksi. Miten saadaan kaikki hoidettua, kun nyt on jo mittava hoitajapula. Asialle on nopeasti tehtävä jotain, eikä mistään hoitotyöstä saa leikata varoja pois.

Hoitoalaa pitää tuoda esille hyvällä tavalla ja kannustaa ihmisiä opiskelemaan alaa, jotta hyvä hoitotyö jatkuisi myös tulevaisuudessa.

sunnuntai 5. helmikuuta 2023

HYTO Essee Riikka Behm

ARMAN POHJANTÄHDEN ALLA

Katsoin dokumentin Arman Pohjantähden alla:Kotihoito

Dokumentissa seurataan lähihoitaja Heidi Hirvosen työtä Helsingin kaupungin kotihoidossa. Heidi on tehnyt vanhusten kanssa töitä reilut 5 vuotta eikä omien sanojensa mukaan vaihtaisi yhtäkään päivää pois. Kotihoito on ollut pitkään huonolla tolalla, laitoshoitopaikkoja ei ole riittävästi, vaikka näin ei pitäisi olla väestön vanhentuessa ja asiakasmäärien lisääntyessä. Lehdissä monesti kirjoitetaankin, että vanhuksia on unohtunut kotiin hoitamatta. Arman lähti selvittämään millaista kotihoito on ja millaista arkea lähihoitajat viettävät työssään. Moni vanhus on täysin riippuvainen kotihoidon palveluista eikä pystyisi asumaan kotonaan ilman kotihoitoa. Kotihoidon tehtävä on tukea ikääntyneitä, pitkäaikaissairaita, vammaisia ja erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden toimintakykyä ja elämänhallintaa siten, että he voivat asua turvallisesti kotona. Kotihoito toteutetaan moniammatillisena tiimityönä ja kotikäyntejä tehdään päivittäin. Kotihoito tulee järjestää kuntien toimesta ja kotihoidossa työskentelee pääasiassa lähihoitajia ja sairaanhoitajia.

Arman ja Heidi aloittavat kotihoitokäynneille lähdön tarkistamalla monta paikkaa on käytävä illan aikana. Ensimmäisenä iltana paikkoja on 13. Kotihoitokäynnillä syötetään, annetaan lääkkeet, vaihdetaan vaippa ja varmistetaan, että asiakas on valmis menemään nukkumaan käynnin jälkeen jossain vaiheessa. Apteekkitilausten vienti kuuluu myös kotihoidon tehtäviin. Käynnille pakataan mukaan reppu, jossa on esim. käsidesiä ja kertakäyttöhanskoja.

Säännöllisen kotihoidon asiakkaita on Suomessa lähes 70000, osa asuu omassa kodissa ja osa palvelutaloissa.

Lähihoitaja tekee käytännössä käynneillä mitä vaan, joka liittyy asiakkaan hoitoon ja huolenpitoon. Työ on kaksivuorotyötä. Jokaisella hoitajalla on omat vastuuasiakkaansa ja hoitopiirinsä. Asiakastyötä on vähintään 4 tuntia 30 minuuttia per päivä. Välimatkoihin menee oma aikansa. Matkat kuljetaan omalla autolla, julkisilla tai kävellen. Hankalinta työssä on se, ettei aikaa tunnu olevan riittävästi ja joutuu tarkkaan suunnittelemaan työvuoronsa. Aamuvuorossa on enemmän sairaanhoidollisia tehtäviä ja suihkussa käynnit hoidetaan arkiaamuisin. Illat ja viikonloput ovat enemmän päivystyksellisempää ja hoidetaan asiakas siihen kuntoon, että hän selviää seuraavaan käyntiin asti. Yöt asiakkaat ovat turvarannekkeen turvin.

Hoitajat pyrkivät auttamaan ja kannustamaan asiakkaita niin, että he voisivat tehdä mahdollisimman paljon asioita itse, joihin he vielä kykenevät.

Kaikilla on oikeus kotihoitoon, mutta esim. siivousapuun on amhdollista saada palveluseteli, jolla voi kattaa osan kuluista.

Heidi oli todella sydämellisen oloinen hoitaja ja jutteli kaikkien asiakkaiden kanssa ja kyseli kuulumisia. Yksi asiakas sanoikin, että kaikki hoitajat eivät juttele, mutta Heidi kyllä aina juttelee. Ruoanlämmityksen lomassa Heidi jutteli asiakkaiden kanssa ja tuli tunne, että häntä oikeasti kiinnostaa, mitä kellekin kuuluu. Heidi on sen aikaa asiakkaan luona, että saa varmistettua ruoan tulevan syödyksi. Vanhus sanoi ensin, ettei hänellä ole nälkä, mutta söi kuitenkin ruoan hyvällä ruokahalulla.

Jos hoitaja huomaa kotihoitokäynnillä jotain tavallisesta poikkeavaan asiakkaan käytöksessä, tarpeen mukaan soitetaan ambulanssi tai otetaan yhteyttä lähiomaiseen. Haasteen tuokin se, kun tulee uusia asiakkaita ja työntekijöinä on sijaisia ja asiakkaita ei tunneta, silloin on vaikeaa tietää mikä on hänen normaali olemuksensa ja toimintakykynsä. Pitkäaikaishoidossa olevista vanhuksista ¾ sairastaa muistisairautta. Muistisairaan menettävät yleensä lähimuistin, mutta vanhat asiat säilyvät mielessä. Jos asiakas kieltäytyy syömästä tai ottamasta lääkkeitä, asiasta pitää tehdä kirjaus. Itsemääräämisoikeuden vuoksi ketään ei pysty pakottamaan mihinkään. Heidi kertoo, että on nähnyt jopa pari vuotta suihkussa käymättömän asiakkaan.

Heidi asuu kolmen lapsensa kanssa ja kertoo, ettei muuten lapsiaan oikein näe, kuin aamulla ja nukkumaan mennessä. Lapsista kaksi on erityislapsia. Vapaapäivinä hän sopii terapia- ja lääkärikäyntejä. Hänestä tuntuu, ettei aikaa ole tarpeeksi lapsilleen.

Itselle tuli tästä dokumentista sellainen olo, että monikaan ei ajattele miten paljon sinun täytyy osata asioita lähihoitajan työssä ja empatiakyky on ensisijainen ominaisuus, joka sinulla tulisi olla. En ole aiemmin ajatellut, että kotihoito voisi olla se minun juttuni, mutta dokumentti kyllä muutti ajatusmaailmaani tässä asiassa. Voisin ihan hyvin kuvitella tekeväni töitä kotihoidossa.