Saila Seppo-
Elämää Asperger-lapsen kanssa
”Minut
kutsuttiin katsomaan ja Pekka teki monta yritystä, kunnes lopulta meni nappiin.
Harvoin onnistuin näkemään onnistuneen ollien, kickflipin.
Ihailin, kuinka poika jaksoi yrittää ja yrittää, vaikka kolhuja ja epäonnistumisia tuli tämän tästä. Pekan taidot kasvoivat, mutta hän ei ollut niin hyvä kuin jotkut toiset pojat olivat käsitelemään rullalautaa.
Pohdimme asiaa, keskityimme omaan osaamiseen harjoituksella ja sitkeydellä.”
Ihailin, kuinka poika jaksoi yrittää ja yrittää, vaikka kolhuja ja epäonnistumisia tuli tämän tästä. Pekan taidot kasvoivat, mutta hän ei ollut niin hyvä kuin jotkut toiset pojat olivat käsitelemään rullalautaa.
Pohdimme asiaa, keskityimme omaan osaamiseen harjoituksella ja sitkeydellä.”
-Kirja kertoo
äidin näkökulmasta kirjoitettuna viisilapsisesta perheestä, joista keskimmäinen
lapsi sairastaa Aspergerin oireyhtymää. Äiti kokee lapsen käyttäytymisen
hankalasti ymmärrettäväksi. Äiti on ollyt yhteydessä perheneuvolaan, mutta
siellä ei aluksi otettu asiaa ollenkaan huomioon. He pääsivät neuropsykologille
ja psykologille keskustelemaan Pekan käyttäytymisestä.
”Psykologi
sanoi, että ongelmat eivät johtuneet kasvatuksesta. Tuntui kuin kivi olisi
pudonnut sydämestä.Toisaalta epätietoisuus oireiden vakavuudesta ja
tulevaisuudesta syövytti sisintäni. Kotona minut valtasi valtava murhe. Kumpa
eläisin ikuisesti tai ainakin yhtä kauan kuin poikani. Kuka Pekasta huolestisi,
kun minä en enää olisi auttamassa.”
Äiti sai Pekan
sairaalatutkimuksiin mutta mitään diagnoosia ei osattu heille antaa. Päiväkodissa
Pekalla oli kehittämissuunnitelma ja perheneuvolassa säännöllinen puheterapia.
Äiti tunsi olevansa ristiaallokossa poikansa Pekan kanssa. Asiantuntijat ja
psykologit arvostivat paljon äidin tekemistä, uhrautuvuutta äitinä ja taistelua
poikansa edestä. Itse äiti koki avuttomuutta, kun ei mahtanut mitään
tapahtumille. Pekalle järjestettiin päiväkotiin avustaja, koska päiväkodin
hoitajilla ei riittänyt jaksaminen juosta hänen perässään jatkuvaan.
Arki tuntu
hankalalta eikä äiti tiedä miten saisi lapseensa kontaktin. Kuusivuotiaana
Pekka otettiin käyttäytymisen tarkkailuun sairaalaan, jotta koulun aloittamisen
tarpeet saataisiin selvitettyä. Päiväkodin henkilökunnan kanssa oli käyty
palaverissa koska Pekan käytöstä ei alettu ymmärtää vieläkään. Äiti kertoo
kirjassa että vasta koulun aloitus osoitti neurologisten vaikeuksien syyn
Aperger-diagnoosiksi. Sosiaalisten taitojen kehittymättömyydestä kulminoituu
Asperger-lapsen ongelmakohta, eikä se välttämättä kotioloissa tule edes esille.
Kehitys kouluaikaan alkoi näkyä paremmin, käyttäytyminen parani ja äiti tajusi
perustelujen auttavan Pekkaa ymmärtämään paremmin.
Pekka sai
diagnoosin vasta yhdeksänvuotiaana noin kuukauden pituisen sairaalassa tehdyn
tarkkailujakson päätteeksi. Hänet todettiin hyväksi jalkapallon pelaajaksi,
mikä oli epätyypillistä Asperger-syndroomassa. Neurologi sanoi kumminkin ettei
Pekalla ole kuitenkaan klassinen Aspergerin oireyhtymä. Äiti ja lapsi pääsivät
viikosi kuntoutus- ja kehittämiskeskukseen täyshoitoon. Vaikka Pekka sai
koulussa kokeista kiitettäviä, opettaja kuitenkin mitätöi kaiken ja ampui alas.
Vasta lukioaikaan Pekka sai vaihdettua
koulua sellaiseen, jossa hänen tietoja ja taitojaan arvostettiin. Perhe oppi
elämään Aspergerin kanssa.
Kirja oli
mielenkiintoinen ja helposti luettava. Sain paljon uutta hyvää tietoa
Aspergerin oireyhtymästä. Kirjan luettua oli helppo samaistua ajattelemaan
miten hankalaa äidillä on varmasti ollut huolehtia Asperger-lapsesta, muista
lapsista ja itsestään vielä kaiken lisäksi. Suosittelen kirjan lukemista
kaikille alan opiskelijoille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti