maanantai 20. maaliskuuta 2017

KTO Kirjaessee Jasna Oinonen


Lapsen kehitys 0-3vuotta

Monica Rödstam

Monica on ruotsalainen lapsipsykologi. Hänellä on paljon kokemusta lastenneuvola toiminnasta sekä lapsi- ja nuorisopsykiatrista. Kirjassa kerrottiin hyvin 0−3-vuotiaan fyysisestä ja henkisestä kehityksestä. Kirjassa käytiin läpi psykososiaaliset vaiheet Mahlerin objekti-suhdeteorian mukaan.

Lapsen kehitys alkaa heti syntymään jälkeen, ja lapsi alkaa ymmärtää ympäristön ja oman itsensä. Lapsi alkaa kuulemaan ääniä jo 6−7:nnestä raskauskuukaudesta asti ja erottaa äidin äänen muista äänistä. Vastasyntynyt lapsi näkee n. 20 senttimetrin etäisyydelle joka vastaa äidin kasvojen etäisyyttä imetyksen aikana ja lapsi kohdistaa katseensa äidin kasvoihin.

Lapsi pääsee suun avulla yhteyteen ympäristön kanssa ja saa tiedon rytmistä, sijainnista, jännityksestä ja lämpötilasta. Lapset myös oppivat pikkuhiljaa imemisvoimakkuuden, eli valitsevat mistä he tykkäät ja mistä ei. Yleensä, kun lapsella fyysinen ja henkinen kehitys etenevät, samalla kehittyy myös heidän sosiaalinen kehitys.

Eriytymisvaihe eli differentaatio alkaa n. 4 kuukauden iässä ja yleensä loppuu n. 10 kuukauden iässä. Lapset alkavat tässä vaiheessa ottaa etäisyyttä äitistään ja rupeavat tutkimaan enemmän häntä ja ympäristössä tapahtuvia asioita, myös lapset ovat enemmän valveilla ja eivät nukahtele niin usein. "Lapset yrittävät kartoittaa ympäristöään etupäässä katselemalla tarkasti, mutta myös kuuntelemalla". Heidän katseensa muuttuu virkeämmäksi, Itsepintaisemmaksi ja määrätietoisemmaksi.

Lapset alkavat reakoimaan äidin poissaolosta esimerkiksi itkemällä ja levottomuudella. Lapset myös sitovat "tunnesiteitä" muihin ihmisiin ja esineisiin kuin äitiin. Heillä alkaa myös tulla käsitys hyvästä ja pahasta.

Harjoitteluvaihe on n. 7−16 kuukauden iässä ja siinä motoriikka kehittyy tosi hyvin ja antaa uuden käsityksen kehosta ja lapsen käsitteet ja kieli. Lapsilla alkaa löytyä myös "Rakkaussuhteita ympäristöön" ja "löytämisen ja toiminnan ilo" eli lapsilla on iloinen ja rakastava asenne ympäristöön ja se vaikuttaa lapsen mielentilaan positiivisella tavalla ja lapset hakevat turvallisuutta hoitajiltaan. Lapsella alkaa tämän vaiheen aikana kohota itsetunto ja lisääntyä itsenäisyyttä.

 Leikeissä esiintyy enemmän harjoitteluleikkejä ja leikit ovat motorisia ja ne sisältävät monia aktiivisia vaiheita. "niihin liittyy siirtymistä, heittämistä, pyörittelyä, kolkuttelua, kokoamista, keräämistä ja esimerkiksi esineiden siirtelyä". Lapsella herää mielenkiinto leikkiä muiden kanssa ja kehittää leikkiä kavereiden kanssa ja auttaa toista.

Lähentymisvaihe on n.16−30 kuukauden iässä ja lapset alkavat käsittää itsensä riippumattomina ja erilisinä yksilöinä. Lapset kykenevät ajattelemaan todellisuutta ja laajentamaan käsitystä uusiin sisältöihin ja yhteyksiin. Lapsilla alkaa kehittyy kommunikaatiokyky ja sanavarasto alkaa kasvaa ja lapsi yhdistelee sanoja virkeiksi ja sitä myötä lapset tavoittaa ympäristöään. Vaiheen alussa lapset alkavat keksimään keinoja saadakseen äitiinsä huomion esimerkiksi antaa äidilleen pieniä lahjoja tai auttavat häntä jossain päivän askareissa. Lapset pyrkivät saada äidin rakkautta ja tarkkaavaisuutta ja äidin tulee osallistua aktiivisesti lapsen leikkeihin ja peleihin. Lapsille alkaa tulla "lähentymiskriisi" eli lapset haluavat, että äiti auttaa häntä, kun ei selviä itsekseen.

Lapsille voi tulla "voimakas abivalenssi" eli se tarkoittaa, että lapsella tilanne jossa hän ei tiedä mitähän joutuu tekemään. "Lapset pääsevät käsitykseen siitä, että jos he voivat saada rakkautta, on parasta samaistua rakkausobjektin käytökseen eli yleensä äitiin, asennoitumistapoihin ja asenteisiin”

Yksilöitymisvaihe alkaa n.24−30 kuukauden iässä ja kestää loppu elämän eli lapsi kehittää koko ajan lisää "omaa ”minäänsä" ja käsitystä ympäristöstään.


Kirja oli todella mielenkiintoinen, vaikka olikin teoriaa vain, kirjan lukemisessa minulla meni muutama päivä ja kirja herätti paljon ajatuksia esimerkiksi vastasyntyneen kehityksestä, että miten nopeasti se kehittyy ja mitä pitäisi ottaa huomioon, jos olisi äiti. Valitsin kirjan sen takia, kun halusin tietää erityisesti tämän ikävaiheen kehityksen. Tulen työskentelemään paljon pikkuisten lapsien kanssa.  Suosittelen kaikille, ketkä työskentelee pikkuisten lapsien kanssa lukemaan tämän kirjan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti