keskiviikko 3. elokuuta 2022

KOHO Essee Tiina Pellikka

 

Elämää Asperger-lapsen kanssa/Saila Seppo

Äidin näkökulmasta kirjoitettu kirja. Kirjan perheessä on viisi lasta ja Pekka on lapsista toiseksi vanhin. Pekka sai diagnoosin Asperger syndrooma yhdeksänvuotiaana, kuukauden pituisen sairaalassa tehdyn tarkkailujakson päätteeksi. Neurologi oli kuitenkin sanonut, ettei kyseessä ole klassinen Aspergerin oireyhtymä.

Kirjan kertomuksen edetessä selvisi, että Pekan isän veljellä on myös Aspergerin syndrooma, joka oli vasta aikuisiällä todettu.

Kirjassa kerrotaan perheen elämästä, jokaisesta lapsesta ja erityisesti Pekasta. Isä oli melko paljon poissa kotoa johtuen työstä ja harrastuksista, mielestäni isä olisi voinut olla enemmän mukana arkiasioissa. Äidin rakkaus ja huolehtiminen oli suuressa osassa. Hän otti asioista paljon selvää.

Vähän yli yksivuotiaana Pekan päätä kuvattiin sairaalassa, syynä oli jonkinlainen erilaisuus pään muodossa, siinä ei kuitenkaan paljastunut mitään. Vauvana Pekka oli ollut liikkuvaisempi lapsi kuin muut perheen lapset, hän käveli vuoden ikäisenä ja selkeä puhe tuli neljän vanhana. Viisivuotiaana hän oli hyvä tietokonepeleissä.

Vaikeita ja vaarallisia tilanteita oli kuitenkin liiaksi, epäilystä että kaikki ei ole kunnossa, tutkimuksia tehtiin mutta diagnoosia ei osattu antaa tässä vaiheessa.

Päiväkodissa oli kiinnitetty kuitenkin huomiota Pekan hyvään muistiin, kun luettiin eläinkirjaa sekä ruokailuhetkien sujuvuuteen, Pekka osasi olla myös äkkipikainen ja voimakastahtoinen. Päiväkodissa hänellä oli kehittämissuunnitelma ja perheneuvolassa säännöllinen puheterapia, kuten koko ala-aste ajan kerran viikossa.

Kouluiän lähestyessä tuli valinta onko tavallinen vai erityiskoulu, tutustumiskäynti erityiskoulussa, jossa rehtori valitti ”ruuhkaa” ja kehoitta valitsemaan tavallisen koulun. Koulussa ilmeni ongelmia sosiaaliseen kontaktiin hakeutumisessa, kynäotteen puuttumisessa, epäily koulun puolelta, ettei Pekka opi ikinä lukemaan sekä negatiivinen suhtautuminen kaikkeen. Pekan kolmannen luokan syystodistuksessa luki, että hän on laiska. Mielestäni tämä arvio on tökerösti ilmaistu.

Psykologin mukaan Pekan oppiminen oli normaalia, hän tarvitsi kuitenkin paljon positiivista kannustamista.

Perheen muutto aiheutti myös ongelmia, lähikouluun pääseminen yläasteikäiselle Pekalle ei ollut helppoa. Palaute täältä oli rohkaiseva: ”erityisen etevä matematiikassa, mutta pärjää myös muissa aineissa”.

”Asperger ei yleensä näy ulospäin, ja ihmisen käyttäytymistä voidaan tulkita väärin”.

Tiivistelmä kirjan lopusta:

” MIKÄ ON ASPERGER-SYNDROOMA?

Aspergerin oireyhtymä on neurobiologinen eli aivoperäinen keskushermoston häiriö. Sitä on paljon enemmän pojilla kuin tytöillä ja se näkyy selvimmin lapsilla kuin aikuisilla. Älykkyyteen syndrooma ei vaikuta. Vaikeuksia on lähinnä sosiaalisessa käyttäytymisessä. Aistiyliherkkyydet ovat tavallisia. Tyypillistä ovat erikoisuudet puheessa, juuttumiset ja vaikeat aloitukset. Usein Aspergerin syndroomalaisilla on jokin erityinen harrastus tai elämää rajoittava mielenkiinnon kohde, jonka ympärillä elämä pyörii. Oppimisessa Aspergerin syndroomalaista auttavat pienet ryhmäkoot. Parhaan tuloksen saa, jos joku pystyy auttamaan häntä henkilökohtaisesti. Ajan ja paikan selkiinnyttäminen ja tehtävien havainnollistaminen visuaalisesti auttavat. Samoin hyödyttää asioiden selvittäminen toisin sanoin. Asioiden hallintaa edistää, jos pystyy ennakoimaan asioita ja tilanteita. Tärkeää on nostaa esiin hyviä alueita ja löytää kompensaatiokeinoja heikommille alueille. Oireyhtymä lukeutuu autistisiin häiriöihin. Oireet ilmenevät usein yksilöllisesti ja vaihtelevat iän ja kuntoutuksen määrän mukaan”.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti