Pakko puhua/Satu Flinkman
Elämänkertateos, joka kertoo kuurona syntyneen tytön
kasvusta, kouluvuosista ja äidiksi tulemisesta. Lapsuuden perheeseen kuului 10
lasta joista 3 oli kuuroja. Viittomakieltä ei perheessä käytetty, koska
kuulevat eivät osanneet viittoa. Koulu oli kaukana kotoa, joten asuminen
tapahtui asuntolassa. Asuntolan hoitaja oli ankara ja opettaja myös.
Puheopetus
”Aloitin koulunkäynnin 1959 syksyllä. Silloin oli oralismi
vallalla koulussa, mikä tarkoitti sitä, että viittomakieli oli kielletty ja
kaikkien oli opittava puhumaan. Meitä pakotettiin puhumaan tunnin aikana
luokassa ja viittomakieli piti jättää pois. Saimme viittoa vain ulkona ja
asuntolassa. Ensimmäisenä opettaja opetti meitä ääntämään aakkoset; A, AA, B…
jne. Opettaja painotti, että ääni tulee rinnasta, niinpä istuimme käsi
rintakehällä ja tuotimme ääntä. Kun rintakehä tärisi käden alla, tiesimme
onnistuneemme. Mikäli jonkin kirjaimen ääntäminen ei millään tahtonut onnistua,
opettaja käytti apuna peiliä. Opettaja puhui katsoen peiliin ja oppilas matki
opettajan suun liikkeitä. Täristin oli laite, joka laitettiin suuhun. Laitteen
tarkoitus oli tärisyttää kieltä siten, että siitä saisi tuntuman millä tavoin
kielen tulee täristä R-kirjainta sanottaessa. Täristimen käyttö sattui
kamalasti”.
Jos oppiminen ei sujunut opettajan toivomalla tavalla
käytettiin poskelle läpsimistä ja muuta väkivaltaisuutta, ankaria otteita.
”Oralismi oli tuhonnut kuurojen elämää ja viittomakieltä.
Olisipa jo minun kouluaikanani saanut viittoa ja puheopetusta olisi ollut vain
pieni osa.”
”Puheen opettelu oli todella raskasta. Ääneni ei kuitenkaan
muuttunut paremmaksi, vaan säilyi ennallaan yhdeksän vuotta koulun loppuun
asti”.
Hänen kuulolaitteensa lasinen korvaistukka oli särkynyt eikä
uutta ollut hankittu koska rahaa ei ollut yksinhuoltaja äidillä, tämä vaikutti
huomattavasti Sadun ääntämiseen koska hän ei enää kuullut omaa ääntään.
Hoitokoti
Koska asuntolassa oli täyttä sijoituspaikkoina, käytettiin
myös ”hoitokoteja” jotka olivat silloin eri henkilöiden koteja ei
hoitolaitoksia. He majoittivat oppilaita tilapäisesti kuten yhden lukuvuoden ja
koulunkäynti tapahtui sieltä käsin. Hoitokoteja oli monenlaisia, riippuen
asunnon omistajan tavoista.
Myöhemmin Satu opiskeli itselleen ammatin kuurojen
ammattikoulussa, Turussa. Hän valmistui pukuompelija- linjalta. Siellä hän oli
tutustunut Jaakkoon ja he saivat kolme lasta, myös lapset olivat kuuroja. Satu
tunsi häpeää omasta ja lasten kuuroudesta ja se aiheutti monia epämiellyttäviä
tilanteita, mutta onneksi;
”Olin huomannut kuurojen lehdestä ilmoituksen, että
viittomakielenopettajakurssi järjestetään Malminharjulla, siellä löysin
vastauksen ongelmien ja esteiden poistamiseksi ja aloin rohkeasti häpeämättä
käyttää viittomakieltä lastemme kanssa. Viittomakieli on tärkein meille
kuuroille ja auttaa meitä edistymään paremmin elämässä”.
Asioiden vieminen tähän pisteeseen vei kauan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti