Ferrucci
Piero. 1997. Kuuntele lastasi. Mitä vanhemmat voivat oppia lapsiltaan. Suom.
Mirja Halonen, Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä, 2000.
Lapsi,
vanhemmat ja kasvatus. Perinteisin näkökulma olisi kertoa, kuinka vanhemmat
kasvattavat ja opettavat lapsiaan. Tässä kirjassa aihetta käsitellään
erilaisesta näkökulmasta eli kuinka lapset kasvattavat vanhempiaan ja mitä
vanhemmat voivat oppia heiltä. Kirjoittaja Piero Ferrucci, Emilion ja
Jonathanin isä, on italialainen psykologi ja psykoterapeutti. Kirja perustuu
hänen omiin kokemuksiinsa. Ammattinsa puolesta hänellä onkin kyky tarkkailla ja
havainnoida itseään vanhemman roolissa.
Kirjassa
on johdannon lisäksi 14 lukua: huomio, totuus, tila, menneisyys, identiteetti,
selkeys, hyväksyntä, älykkyys, luottamus, kärsivällisyys, viattomuus,
välittömyys, tahto ja rakkaus. Jokainen luku käsittelee sitä ominaisuutta tai
asiaa, minkä Ferruccin lapset ovat hänelle opettaneet tai palauttaneet mieleen.
Lapset eivät välttämättä käyttäydykään niin kuin vanhemmat ovat suunnitelleet
tai odottaneet.
Ferrucci
kertoo, että ennen lapsia hänellä oli enemmän vapautta sekä aikaa esim.
kirjoittaa kirjoja, lukea, kuunnella musiikkia häiriöttä ja omistautua
tärkeiksi kokemilleen asioille. Useimmat pienten lasten vanhemmat jakanevat Ferruccin
ajatuksen siitä, että voi vain haikeana muistella aikoja, jolloin puolison
kanssa pystyi keskustelemaan viisikin minuuttia ilman, että kukaan tuli
keskeyttämään. Sanotaan, että lapsia osaavat parhaiten kasvattaa ne, joilla ei
niitä ole. Psykologin asiantuntemuksella Ferruccikin kertoo huomioineensa
toisten vanhempien tekemiä virheitä, arvostelleensa heitä mielessään ja
olleensa valmis jakamaan viisaita neuvojaan. Hän oli varma, että hän olisi itse
tehnyt kaiken paremmin. Kaksi lasta saatuaan hän on joutunut hylkäämään
haaveensa siitä, että olisi täydellinen isä. On pitänyt oppia nöyrtymään. On
pitänyt oppia tyytymään siihen, että riittää, kun tekee parhaansa. Hän on myös
joutunut toteamaan, ettei ehdikään tehdä kaikkea, mitä haluaisi. Sen sijaan hän
huomaakin osaavansa elää tässä ja nyt kuten lapset. Lapset eivät elä miettien
menneisyyttä eikä huolehtien tulevaa; he elävät tässä hetkessä.
Vanhempana
oleminen on matka henkiseen kasvuun, mutta kasvu ei ole tuskatonta. Ferrucci
kertoo, että hänen lapsensa osuvat vaistomaisesti hänen heikkouksiinsa, joita
hän haluaisi ehkä piilotella. Omien heikkouksien kohtaamisen lisäksi vanhemmat
joutuvat tunnistamaan omat rajansa, virheensä, vikansa ja epävarmuutensa. Se ei
ole aina miellyttävää. Tämän matkan aikana paljastuu kuitenkin elämän syvin
tarkoitus. Vanhemmuus on mittaamattoman tärkeä tehtävä. Ferruccin mielestä Emilio
ja Jonathan ovat aarre, joka on annettu hänelle ja hänen puolisolleen. Vaikka
osa päivästä kuluukin arkisissa askareissa ja elämä käy välillä hermoille,
kuuluu päiviin myös iloa ja hellyyttä täynnä olevia hetkiä.
”Joskus pelkkä Emilion tai
Jonathanin hymy, sana, ele, heidän rauhaisa unensa tai yhdessä vietetty
puolituntinen saa minut tuntemaan niin täydellistä onnea, että voisin kuolla
siihen paikkaan (s. 64).”
Runsaat,
todelliset esimerkit kirjoittajan omasta perhe-elämästä elävöittävät kirjaa ja
tekevät siitä mielenkiintoisen luettavan. Esimerkit voivat olla lukijalle
tuttuja omien, sukulaisten tai ystävien lasten parista. Kirjoittajan ajatuksia
ja oivalluksia lukiessa voi pohtia, kuinka niitä
voi
hyödyntää muissakin ihmissuhteissa kuin vanhemman ja lapsen välisissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti