keskiviikko 22. helmikuuta 2017

KTO Kirjaessee Eija Kangasniemi


         

SOFIAN MAAILMA

Sofies verde -Jostein Gaarder 1991

    suomentanut Katriina Savolainen 1994


Tarina alkaa keväisenä päivänä Sofia Amundsenin tullessa koulusta kotiin. Postilaatikossa on hänelle kirje ilman postimerkkiä. Kirjeessä luki vain: Kuka sinä olet?   Ja samana päivänä postilaatikkoon ilmestyy toinenkin kirje, ilman postimerkkiä ja tietoa lähettäjästä. Kirjeessä luki: Mistä maailma on peräisin?

Näistä salaperäisistä kirjeistä alkaa Alberto Knoxin ja 14- vuotiaan Sofian filosofian kurssi, jossa käydään läpi filosofian historiaa antiikista nykypäivään. Kirjan johtava teema on Alberton ja Sofian vuorokeskustelu, mutta myös lapsen kaipaus isään, joka on paljon poissa kotoa.

Mutta ei hän mikään tavallinen isä ollutkaan. Sofian isä oli kapteenina suurella öljytankkerilla ja näin ollen poissa kotoa suurimman osan vuotta. Päästyään kotiin muutamaksi viikoksi kerrallaan, hän tassutteli kotosalla hemmotellen Sofiaa ja äitiä. Merillä ollessaan hän tuntuikin sitten kovin etäiseltä. (s.15) Toisen sankarittaren, Hilden, isä puolestaan palvelee Libanonissa majurina YK-joukoissa.

Yksi Alberto Knoxin ensimmäisistä vertauksista on taikuri ja kaniini. Tämä saa Sofian äidin huolestumaan ensimmäisen kerran. Seuraavassa Sofian ja äidin keskustelu.

          "Pyh, sinä olet vain niin tottunut maailmaan, ettei se enää hämmästytä sinua" Sofia sanoi. "Mitä ihmettä sinä oikein puhut?" " Sanoin vaan, että olet liian tottunut maailmaan. Toisin sanoen olet ihan hölmö"

"Minulle et kyllä puhu tuolla tavoin, Sofia"." No, sitten minä sanon sen toisella tavalla. Olet kääriytynyt mukavasti valkoisen kaniinin turkkiin, ja sitä kaniinia vedetään juuri tällä hetkellä maailmankaikkeuden silinteristä. Kohta sinä menet keittämään perunoita. Sitten luet lehdet, otat puolen tunnin nokoset ja alat katsoa uutisia."

Äidin kasvot kurtistuivat huolestuneesti. Aivan oikein, hän meni laittamaan perunat tulelle. Hieman myöhemmin hän palasi olohuoneeseen ja työnsi puolestaan Sofian tuolille.

" Minun pitää puhua kanssasi eräästä asiasta" hän aloitti ja Sofia kuuli äänestä, että asia oli vakava. " Et kai sinä ole ruvennut käyttämään huumeita, ystävä hyvä?"  (s.30)

Sofian käytös muuttui filosofian kurssin takia huomattavasti, aluksi kaveri Jorunn ja Sofian äiti uskoivat Sofian tavanneen jonkun pojan ja rakastuneen. Kun äiti saa enemmän tietoa Alberto Knoxista, hän kysyy Sofialta, tapaileeko tämä vanhempaa miestä.  Lukija ymmärtää äidin huolen huumeista, väärään seuraan ajautumisesta ja jopa Sofian mielen järkkymisestä.

Varsin tyypillisiä murrosikäisten huolia ulkonäöstä kantavat sekä Sofia että Hilde, eikä ole tavatonta, että Sofia sanoo menevänsä Jorunnin luo yökylään ja livahtaakin tapaamaan Alberto Knoxia. Tytöt jäävät kiinni, kun Jorunnin vanhemmat tuovat heille aamupalaa Jorunnin huoneeseen.

Sofia ei ollut muistanut uskonnon koetta ja vastaa filosofiasta saamansa oppien perusteella.

"Nyt Sofia katsoi opettajaa suoraan silmiin. Omasta mielestään hänellä oli siihen viimepäiväisten kokemustensa perusteella varaa. " Minä olen ruvennut lukemaan filosofiaa" hän sanoi "siitä saa hyvän taustan omille mielipiteille." "Niin, mutta minun ei ole kovin helppo arvostella sinun vastaustasi. Minun täytyy antaa joko vitonen tai kymppi." "Siis joko minä vastasin ihan oikein tai päin mäntyä? Sitäkö tarkoitat?"

"Sanotaan sitten kymppi "sanoi opettaja" ensi kerraksi luet sitten läksytkin::"  (s.117)

Jostein Gaarderin lähtökohtana oli tarjota nuorille rakennusaineita syvällisten totuuksien pohdintaan silppuamalla ne helposti miellettäviksi palasiksi. Kirjailijan mielestä jokaisessa lapsessa piilee synnynnäinen kyky pohtia filosofisia kysymyksiä. Filosofia vaatii vain kyvyn ihmetellä ja kysellä. Jos tämä tukahdutetaan. ihminen tyytyy pitämään maailman ja oman elämänsä ihmeitä itsestäänselvyytenä.

Gaarderin teos on ollut maailmanlaajuinen myyntimenestys, se on käännetty useille kielille ja siitä on tehty elokuva.

Suomentaja on mielestäni onnistunut hyvin, kieli on rikasta ja herättää mielikuvia. Näkemättä elokuvaa, voin kuvitella kuinka Sofia menee kotinsa puutarhassa sijaitsevaan Piiloon lukemaan filosofin kirjeitä keväällä narsissien loistaessa.

Tarina on monitasoinen ja sitä voi tulkita monella tavoin, kuten filosofian kysymyksiä yleensäkin. Itsellänikin oli pari teoriaa, mutta loppuratkaisu, jota en halua paljastaa, on selkeä ja vastaa moniin kysymyksiin ja arvoituksiin, joita kirjailija on tarinaan ujuttanut.

Filosofiset ja historialliset osuudet eivät ole raskaita, vaan kuljettavat tarinaa. Kirja on nuorten kirja olematta pelkästään nuorten kirja. Sofian maailman lukeminen vaatii keskittymistä ja kärsivällisyyttä, ehkä joihinkin kohtiin on palattava taaksepäin, mutta mielestäni teos palkitsee lukijansa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti